onsdag 10 juni 2009

Folket offras på privatiseringens altare

Alliansen pratar väldigt mycket om frihet och valfrihet. Det är positivt laddade ord. Vem är emot frihet och valfrihet?
Det talas mycket om effektivisering. Vem är emot effektivisering?

Dock är det bara bullshit! Det enda de gör när de använder orden är att smutsa ner dem. Det enda Alliansen vill är att inte det nödvändiga onda ska kosta eliten något. Det nödvändigt onda är den delen av befolkningen vars enda existensberättigande är att de utför de jobb som den ekonomiska eliten själva inte vill göra, konsumerar de varor som behövs för att hålla spelet igång och utgör den referenspunkt som definierar den ekonomiska eliten som just rik.

Visst låter jag aggressiv och upprorisk? Tja, hur ska jag tolka det som sker?

Det är ju ändå ett sundhetstecken för landet att de måste komma med omskrivningar för det de gör.

Nyheterna om effekten av effektiviseringarna kommer en och en men man måste se dem som ett mönster, inte som enskilda misstag och olyckliga händelser.

Försäkringskassan var ju i blåsväder förra året när de skulle effektivisera och personalen fick 193 sekunder på sig per samtal. Jag skrev om det här. När det sen gick åt skogen så brände de en massa pengar på reklam som goda företagare.

Sjukvården har ju sen hamnat i blåsväder massor av gånger, först var det deras telefonservice där personalen fick bonus när de tog snabba samtal och inte kallade på ambulans, nu är det läkarnas tur som förväntas dra benen efter sig ifall de inte får snabbhetsbonus vilket gör att patienterna inte känner att de får någon hjälp. Det här gäller ju naturligtvis inte allas vård. Det finns ju bra vård för de som kan betala för den. Sen tvingas ju läkarna skriva ut för mycket antibiotika för att inte folk ska gå till en annan läkare istället vilket är ett hot mot hela mänskligheten. Vad man gör är att förgifta hela samhället med sin kvartalskapitalism och bonushysteri.

Tandvården, tja, för det första så förstår jag inte varför man skiljer på tandvård och annan vård från början men sen börjas det ge restriktioner kring hur många tänder de räddar om man inte betalar för sig och folk tvingas dessutom uppsöka billig skittandvård för att de inte har råd.

Utbildningen privatiseras och skolorna tvingas satsa pengar på reklam istället för att använda dem till utbildning.

Vad kommer härnäst, Räddningstjänsten?

Ja, jag är arg, jag är dels arg över att de överhuvudtaget vill genomföra det här men jag är också arg för att folket låter dem komma undan med det. Folk blir upprörda ett tag över varje enskild händelse men man måste ju se mönstret. Jag vill åtminstone tro att det här vänder snart. Jag vill tro att befolkningen är smartare än så här.

Andra läsvärda bloggar om detta finns här och här.

Jag har skrivit ett annat mastodontinlägg om högervridningen här om någon orkar läsa. Det är mer genomtänkt än detta.

Jag är ledsen att jag inte orkar leta fram källor och länkar till allt jag tar upp.

Inga kommentarer: