tisdag 9 juni 2009

Piratön Ryd

PK, jag gillar inte patriotism men jag tänker tillåta mig lite lokalpatriotism gällande min stadsdel =)

DN skriver om ett studentområde i Stockholm där Piratpartiet fick 24,1% av rösterna.

Aftonbladet däremot har sökt Pirater i lite mer fjärran farvatten för dem och tittat på min stadsdel av Linköping. De konstaterar att i Ryd 5 (Ryd mellersta) så fick PP 37,9% procent av rösterna men sen går de vidare och börjar titta på något område i Luleå där PP fick 27,8% och placerar det på plats nummer 2.
De borde nog stannat upp lite längre i Ryd då Ryd 3 (Ryd SV) hamnade PP på 32,7%. Bägge dessa distrikt innehåller studentlägenheter. På tredje plats i Sverige så borde sen Ryd 2 (Ryd SO) komma med sina 27,9%. I Ryd 2 finns det vad jag vet inga studentlägenheter heller och inte heller i det distrikt som jag antar att jag tillhör (blev av med den delen av röstsedeln när jag förtidsröstade), Ryd 4 (Ryd NO) där PP "bara" hamnade på 20,8%. I sämsta distriktet för PP i Ryd, Ryd 1 (Ryd N) hamnade de på 18,5%, det borde vara villadelen av Ryd.

I Ryd gick det även strålande för MP, inte så bra som man hade önskat för V, men roligt är att C, KD och SD inte hade en chans.

Ryd är förövrigt en rätt intressant stadsdel. Det finns som sagt en hel del studenter här men i övrigt är Ryd en extrem blandning av folk när det kommer till ålder, etnisk härkomst och för den delen social ställning. Ryd har en massa olika subkulturer från svenneknarkare till lajvare, från sportfanatiker till goter, från raggare till hiphopare. Det fantastiska är att det funkar! Det är en fet up yours i ansiktet på alla de som vill försöka begränsa mångfalden i samhället. Vi har inte mycket nassar här kan tilläggas =)
Vad vi tyvärr inte har i Ryd är hyror anpassade till hur långt från stadskärnan vi bor.

http://www.val.se/val/ep2009/slutresultat/kommun/05/80/index.html

Inga kommentarer: