Visar inlägg med etikett Försäkringskassan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Försäkringskassan. Visa alla inlägg

söndag 5 oktober 2008

Går allt åt helvete, satsa på reklam!

Försäkringskassan har nu lagt ut 15 miljoner på reklam med budskap som "Nu får man hjälp i tid" och "Ingen ska hamna utanför" samtidigt som man inte behöver vara något geni för att inse hur fel det blev just nu med tanke på alla förseningar och folk som hamnar utanför.

Detta är tyvärr resultatet när myndigheter försöker lära sig av företagen.
Spara in på personalen och går allt åt helvete, satsa på reklam.

AB

fredag 3 oktober 2008

Nu väntar jag bara på idioterna

Thomas Möller, ex-president för Hells Angels lever tydligen lyxliv i Sydafrika genom diverse skumraskaffärer och som grädde på moset kammar han hem 200000:- om året i bidrag från Försäkringskassan.

Nu väntar jag bara på att folk ska dra fel slutsats av det här.

Jag tror att en massa personer nu kommer att ropa på hårdare regler och säga att systemen i Sverige är slappa och att alla som vill kan få ut hur mycket bidrag som helst. En del kommer att säga så för att de verkligen tror att verkligheten ser ut så och andra kommer att säga det av politiska skäl trots att de vet bättre. Ni vet hela den här det ska löna sig att arbeta så därför måste vi sparka på de som ligger-grejen.
Sanningen är snarare att många som skulle behöva mer stöd inte får det och de mest utsatta är oftast inte de som är bäst på att kämpa för sin sak.

Slutsatsen man kan dra av det här är istället att oavsett hårda regler så kommer vissa starka individer att kunna utnyttja systemet till deras fördel oavsett vilket system det än är, åtminstone alla de system som har prövats i större skala i världen. Den som redan har stora resurser kan lätt skaffa sig mer. Det gäller allt från mäktiga gangsterledare till mäktiga företagsledare (och ibland är skillnaden där emellan mest en fråga om PR) och det gäller även mäktiga politiker.

Så sätt gärna dit Thomas Möller men låt inte de utsatta lida ännu mer på grund av ännu ett bevis på att de starka kan roffa åt sig och utnyttja. Använd inte vad de med makt kan göra som en ursäkt för att sparka på de som endast har vanmakt.

AB: Thomas Möllers bidrag: 2 miljoner

lördag 20 september 2008

193 sekunder för att rädda någon

Försäkringskassan har stora problem just nu då de har gjort en stor omorganisation och gjort besparingar på personal samtidigt som de har slösat bort hur mycket pengar som helst på en kass IT-lösning. Om man vore konspiratoriskt lagd så skulle man kunna se det i samband med alla andra sätt som det har blivit svårare för de redan utsatta på. Det lönar sig att jobba så att man slipper att ha med försäkringskassan att göra typ.

I varje fall så har Aftonbladet nu tagit upp de anställdas svåra situation. De har 193 sekunder på sig per samtal, drunknar i övertid och slits mellan det ansvar de känner mot de som de har kontakt med och den hårda press som finns på deras arbetsplats.

En sak som folk dock inte har en aning om är att det inte bara är de som svarar i telefon hos försäkringskassan som har hård tidspress på sig. Många viktiga samhällsfunktioner har dragit ner kostnaden genom outsourcing. Det är inte alltid fel tänkt. När det funkar som bäst så dras kostnaden ner genom att ett företag kan ha personal som gör olika sorters ärenden vid olika tidpunkter då det ringer olika mycket till olika kundtjänster vid olika tidpunkter vilket gör att de har råd att ha tillräckligt många som svarar i telefon när det ringer som mest.

Det här är dock inte hela sanningen. Myndigheten eller företaget som outsourcar sin kundtjänst betalar då ett annat företag för att besvara deras samtal vilket i princip leder till att det företaget som tar så lite betalt som möjligt efter att förhoppningsvis vissa kvalitetskrav ställts får kontraktet. För att sen det företaget ska kunna maximera sin vinst så pressar de i sin tu kommunikatörerna att göra så många ärenden som möjligt på så kort tid som möjligt.

När det kommer till framförallt viktiga samhällsfunktioner, men även andra ärenden som känns väldigt angelägna för den som ringer in, så slits då personalen mellan sitt ansvar och medkänsla gentemot de som ringer in och det faktum att deras arbetsuppgift egentligen är att ta så många samtal som möjligt då det är kvantitet och inte kvalitet som deras arbetsgivare får betalt för.

Nästa gång du känner att du inte får ordentlig hjälp av en kundtjänst så är det inte nödvändigtvis den du har haft kontakt med som är ansvarig. Den personen kanske helt enkelt bara har i genomsnitt runt säg 90 sekunder på sig att hjälpa dig för att inte riskera att få sparken. När du berömmer en kundtjäntarbetare som har tagit sig tid för att reda ut ditt trassliga ärende så kanske denne egentligen har gjort ett dåligt jobb enligt sin arbetsgivare.

Det här sättet att mäta personalens jobb är ganska otäckt och det är inte bara outsorcade jobb som är så här, det kan även gälla socialsekreterare som blir beordrade att hålla nere de bidrag som de beviljar eller poliser som ska bötfälla eller drogtesta ett visst antal personer i månaden oavsett hur verkligheten ser ut.

Ifall Försäkringskassan hade haft möjlighet till outsourca sin verksamhet hade förmodligen inte personalens situation kommit upp till ytan på samma sätt då själva personalansvaret inte är deras. Det blir en mycket större grej när deras personal mår dåligt än det är när personalen på för allmänheten ganska anonyma callcenter mår dåligt.

Allt detta skapar en kallare och hårdare värld.

Jag har mer att säga om det här med kundtjänster och deras sätt att mäta sin personal vid ett senare tillfälle.

Aftonbladet: 193 sekunder - per samtal