torsdag 19 november 2009

Mogi spelar arbetslös. Jag är avvaktande skeptisk.

Aftonbladet har nu bett modebloggaren Mogi att leva på motsvarande A-kassa i 2 veckor. Min första reaktion var bara negativ och det utan att egentligen ha någon som helst koll på Mogi som person och bloggare. Att skildra livet på A-kassa i enbart pengar under två veckor måste ju vara ungefär som att försöka få en rättvis bild av tredje världen genom att åka på charter eller försöka sätta sin in i Dawit Isaaks situation genom Big Brother.

Leva lite snålt kan ju vem som helst göra i två veckor, det är ju ungefär som om man äter lite billigare för att man har bestämt sig för att köpa en lite dyrare TV den månaden. De riktiga problemen kommer efter ett tag, när saker börjar gå sönder, när man stöter på oplanerade utgifter för att inte tala om problemen för barnfamiljer. Till det sen kommer osäkerheten om framtiden, alla nej och motgångar, de som ser ner på en för att man inte har ett jobb eftersom politiker från vissa partier hävdar att det beror på att man är lat, kampen mot myndigheter osv. Det som gjorde den eminenta Fattigbloggen så bra var kanske främst de verkliga försöken att sätta sig in i situationen som fattig och alla verkliga berättelser som folk skrev i kommentarerna.

Min nästa reaktion var mer nyanserad. Det här är faktiskt inte riktat till mig, det här är för att få upp ögonen för det här problemet hos folk som normalt inte intresserar sig så mycket för politik, att radikalisera modebloggsfansen.

Problemet blir ju dock att om det här blir ett fiasko så kan det verkligen bli totalt kontraproduktivt. Nåväl, motbevisa mig gärna.

2 kommentarer:

Medelklassman sa...

Jag tror att jag precis spräckte ett blodkärl i hjärnan. Inte ett vitalt sådant, som tur är.

Okej, unga tjejer får gärna ha modebloggar. Det är inget fel med det.

Och Aftonbladet får gärna göra trivialia till nyheter.

Men när man slår ihop fenomenen på det här sättet känns det som om de kissar på de som går på a-kassa på riktigt. Brandslangs-stylee.

Exakt HUR skulle det här förbättra något?

Dani Scythe sa...

Min tanke är att det här med arbetslösheten är en viktig nyhet men många viktiga nyheter når inte fram till många. Jag och säkert även du nås av nyheter normalt, vi är inte målgruppen för detta. Vissa andra grupper nås istället av modebloggar där de i många fall möts av ohejdad konsumtion och statusjakt som om det inte fanns ett problem i världen. Det här kan dock nå fram till dem.

Om det här görs rätt så kan de lära sig något. Om de inte lär sig något om samhället i stort så kanske de åtminstone lär sig en smula om sin egen kommande vardagsekonomi. Kanske några färre i lyxfällan.

Om det görs fel och det bara blir shoppinghysteri fast i billigare butiker så lär de sig definitivt inget om samhället och de kommer fortsätta att tro att allt är frid och fröjd för folk.