söndag 22 november 2009

Heligt krig mot hälsa

Obama verkar komma närmare och närmare att faktiskt få igenom sin vid det här laget ganska urvattnade sjukvårdsreform trots att republikanerna rustar för ett heligt krig mot den och när republikanerna lovar krig så brukar det faktiskt inte vara ett talesätt.

USA är är ett märkligt land fullt av fattiga flagellanter och kristna som talar om kärlek när de har ihjäl folk. Obama kanske skulle ha kallat det för War on bad health så skulle han kanske fått med några sömniga republikaner som yrvaket röstat ja till vad som helst med ordet krig i sig. Republikanerna talar ju mycket om protecting the American people men bara om det är en ursäkt för att ha ihjäl någon.

Hoppas nu att det här går igenom, inte blir saboterat och att det är en reform som kan fortsätta tills de får en statlig försäkring vilket de fick skrota i det här förslaget.

3 kommentarer:

Dani Scythe sa...

Hitler:

Seriöst, den kommentaren gick faktiskt över gränsen, första kommentaren jag tar bort från bloggen vad jag kan minnas då jag inte gillar att göra det. Jag kan dock svara på frågeställningarna.

USA har trots att de har så pass dålig vård för de som inte har råd fortfarande ett av de dyraste sjukvårdssystemen i världen där alla pengar går ner i privata fickor. Man har egentligen inte råd att låta bli att reformera även om den här reformen kanske inte löser de ekonomiska frågorna.

Jag vet faktiskt inte hur jag skulle agera i USA men jag hade varken stött de hel eller halvnazis som du nämnde eller Nation of Islam om jag varit afroamerikan. Det finns en hel del positiva rörelser som inte har det minsta med ras att göra och vad gäller parti så hade jag antingen bitit i det sura äpplet och röstat på Demokraterna för att inte få Republikanerna vid rodret även om de är kassa, krigiska och korrumperade eller så hade det kanske blivit Green Party då de ändå är det största (fast smala) hoppet till en förändring vad gäller partierna där.

Per-Anders sa...

Jag håller med om att Barack Obama är en good guy som är på rätt väg med sin sjukvårdsreform. Men hans motståndare kallar honom för kommunist med samma argument som den svenska borgerligheten försöker trycka till sossarna. Samtidigt säger många svenska borgarpolitiker att de skulle röstat på Obama om de vore amerikaner. Jag får inte ihop det där...

Dani Scythe sa...

Per-Anders:

Tja, jag tror att det beror på två saker. Dels så är mittpunkten i den amerikanska politiken längre åt höger än vad den är i Sverige. Därför skulle i princip personer från vilket som helst av riksdagspartierna kunna rösta på honom även om det vore taktikröster när det kommer till partierna mer åt vänster eftersom USA i praktiken har ett tvåpartisystem.

Sen beror det ju på att borgarna är mycket väl medvetna om att inget av de rödgröna partierna är kommunistiskt, det är bara retorik från deras sida. (Att sen kommunism i grunden inte betyder diktatur heller är en annan diskussion.)