måndag 2 november 2009

Vad kom först, konspirationerna eller konspirationsteorierna?

Det har rapporterats en del i media kring att många unga tror på konspirationsteorier.

Många konspirationsteorier är förvisso helt eller delvis vansinniga men seriöst, om du inte tror att makthavarna konspirerar mot oss så är du inte tillräckligt paranoid.

Man bör faktiskt inte glömma bort de konspirationsteorier som sen visade sig vara sanna. Ett svenskt exempel är IB.

Wikipedia skriver en del intressant.

16 kommentarer:

inanna sa...

Jag tror många konspirationsteorier bygger på att man övertolkar analysen av vem som tjänar på det. Bara för att någon tjänar på en sak behöver de inte ligga bakom det från början, däremot kan de varit väldigt snabba på att reagera och på så sätt styra konsekvenserna.

Typ som USA förra regering vid 9/11.

Dani Scythe sa...

Absolut! Jag tror inte att USAs förra regering hade det minsta med flygplanen att göra, det är efter det som 9/11-konspirationerna startar enligt mig. De var ju ganska snabba med att starta en polisstat och att anfalla Irak som de hade haft sina blickar på en längre tid.

Vad som naturligtvis underblåser just de konspirationsteorierna ytterligare är det faktum att USA tidigare fejkat anfall mot sig själva och använt sig av terrorism som lett till önskade krig och stadskupper, både i Vietnam och Iran och de försökte väl sig på något utanför Kuba har jag för mig.

Birger Ollonborg sa...

Det är förfärligt att ungdomar som är framtiden ska börja tro på såna här konspirationer , 11:September är bara början på konspirationerna

http://www.svenskbladet.se/vetenskap/index.php?alias=ungdomar_tror_allt_dem_laser_pa_internet.html

inanna sa...

Tänker du på Grisbukten?

Jo, det är väl lite standard att göra så. Även Sverige har ju gjort nåt sånt då svenska soldater i ryska uniformer skulle anfalla Sverige så nån kung (Gustav III tror jag) kunde gå i krig utan riksdagens tillstånd till krigsförklaring.

Dani Scythe sa...

inanna:

Det var i samma veva som Grisbukten tror jag. USA låtsades att ett fartyg blivit anfallet, jag kan dock ha blandat ihop det då de gjorde liknande saker utanför Vietnam och jag tror att det kan ha förekommit i medelhavet också. Boken jag läste det i är dock nedpackad då jag ska flytta om en månad.

Jo, många länder har gjort sådant, Nazityskland eldade ju upp både sitt stadshus och skyllde på judarna och fejkade ett polskt anfall innan den invasionen.

Sen är det ju inte bara militär som gör sådant. Charles Manson försökte ju skylla på afroamerikaner för att starta raskrig och det finns även många som uppger att vissa personer som verkat vara polisinfiltratörer har varit tidiga med att kasta sten vid demonstrationer men det är aldrig bevisat så det får man naturligtvis ta med en nypa salt.

Anonym sa...

Sök på "Operation Northwood" och
"Benjamin Freedman varnar Amerika"

Dani Scythe sa...

anonym:

Just det ja, Operation Northwoods. Fick för mig att de hade iscensatt något av det men det verkar ju inte så. Tack!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_Northwoods
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Northwoods

Benjamin Freedman, nu börjar vi närma oss ödlorna. Det där var ju en stollig antisemit av judarna styr världen-sort. Att börja skylla på att olika grupper som judar eller rymdvarelser styr världen är ju bara stickspår och i det förstnämnda fallet ett sådant som tenderar att få förödande konsekvenser. Det finns ju snarare en hel del konspirationer som går ut på att skylla på judarna så som riksdagshus-branden som nazisterna använde och Ochranas Sion vises protokoll.

Martin Gustavsson sa...

Intressant diskussion att grotta ner sig i. :-)
MEN, varfoer inte gaa med i framtidens oeppna demokrati istaellet och verka foer naagot baettre istaellet foer att enbart se det som aer fel?

MVH
MrPerfect72
www.aktivdemokrati.se

Anonym sa...

Jag tror anledningen till varför vi har konspirationsteorier är att folk lever sådanna patetiska liv att de bara drömmer om att få vara med om något större.

X.files "I want to believe" verkar stämma här.

Och visst ett värlsomspännande konspirationsnätverk där alla världens ledare är med i verkar ju lite roligare än att några fanatiker tar och genomför ett terrordåd.

Den bistra sanningen är att ingenting är så spännande i verkligheten. Allt skall förstoras upp till något det inte är.

Dani Scythe sa...

MrPerfect:

Jag stödjer er strävan efter en bättre demokrati, den vi har nu är dysfunktionell. Jag får dock erkänna att jag inte kommer att rösta på ert parti, ironiskt nog delvis just för att vårt politiska system är dysfunktionellt och att jag bara har en röst att lägga vart fjärde år och det finns en del kritiska saker att fixa.

Anonym:

Ja och nej, det kan säkert stämma för en del personer som aktivt engagerar sig men för andra är det nog ett försök att förstå en obegriplig värld som ser ut som den gör trots att en stor majoritet borde ha ett intresse av att det såg annorlunda ut. Det är på sätt och vis världens ledares fel att folk misstänker dem för att vara NWO. Det fattas så mycket hemliga beslut och uppgörelser hela tiden att folk bara behöver spinna vidare en aning för att slira ut rejält i sina teorier. Det kan säkert dessutom bero på den mänskliga naturens sätt att söka efter mönster och sammanhang och att misstro kaos.

TTime sa...

När det gäller konspirationsteorier och 11 september-attentaten så har folk märkligt lätt att blunda för att den officiella storyn som berättats för oss, per definition, är en konspirationsteori.

Att Usama bin Laden konspirerade med minst 19 Al Qaida-anhängare för att begå illdåd i USA ÄR en konspirationsteori, som är riktigt ihålig vad det gäller bevis.

De "bevis" som lagts fram är av samma kaliber som de "bevis" amerikanerna lade fram för att påvisa massförstörelsevapen i Irak.

När Ed Haas 5 juni 2006 frågade FBI varför Usama Bin Laden, på FBIs hemsida, inte var efterlyst för 11 september-attentaten, så fick han svaret "...because the FBI has no hard evidence connecting bin Laden to 9/11"

FBI Most Wanted

Någon här kanske kan hjälpa FBI med bevis?


Vad det gäller inhämtning av information om Al Qaida, så har den fd brittiske ambassadören Craig Murray en skrämmande redogörelse för hur det kan gå till i Uzbekistan.

Former Brit ambsdr Craig Murray

Dani Scythe sa...

TTime:

Det är korrekt att allt egentligen är teorier. bin Ladin-teorin känns i mina ögon mer trovärdig än att det skulle ha varit USAs regering som låg bakom det hela. Det finns ju mycket konstigheter i hela förloppet men jag tror att det hade varit ännu fler konstigheter och spår ifall det hade gått till på något annat sätt.

USA har ju dock alltid varit inblandad i så mycket skit så att det inte är konstigt ifall inte folk tror på dem ens om de talar sanning. De utnyttjade ju snabbt situationen till max. Det skulle ju till och med kunnat vara de som rev Building 7 när väl attacken skett. Svårt att säga.

Martin Gustavsson sa...

Bra att du stödjer vaar strävan efter en bättre demokrati. Bli medlem saa vi faar mer kraft! Politikeradeln och dess lakejer tystar ner oss och ignorerar oss just nu.

Ja. Vårt politiska system är dysfunktionellt.

Oavsett var du laegger din roest kommer det innebaera 4 aar till av vanstyre och feta arvoden till politikeradeln, tror jag.

Jag hoppas att kommer till en annan slutsats efter naesta val.

Inget etablerat existerande parti kan foeraendra bristerna i demokratin utom Aktiv Demokrati, anser jag.

TTime sa...

Daniel:

"...jag tror att det hade varit ännu fler konstigheter och spår ifall det hade gått till på något annat sätt."

Nu vet jag inte hur mycket efterforskningar du gjort kring 11 september-attentaten. Jag tycker att jag personligen letat en hel del, men hittar fortfarande "konstigheter". Igår när jag tittade på filmen Between the Lies (2009), som nästan bara består av nyhetsklipp från 11-13 sep 2001, så fick jag för första gången höra talas om United Flight 23. Den flighten verkar ha lyckats undvika en planerad kapning.

Om du inte sett filmen Zero: An Investigation Into 9/11, så kan jag rekommendera den, om inte annat så för att få se Nobelpristagaren Dario Fo ifrågasätta den officiella konspirationsteorin.

Anonym sa...

Haha att länka till Svenskbladet känns ju inte som världens säkraste källa heller, med tanke på att det är en fullkomligt oseriös sida

Dani Scythe sa...

TTime:

Jag har egentligen inte direkt gjort några efterforskningar alls, jag har mest snappat upp saker här och där och sen har jag väl sett några filmer online men jag tror inte att jag har sett den du tipsade om. Kanske ser den vid tillfälle. Det är alltid spännande med konspirationsteorier men jag har sett lite många 9/11 så det riskerar ju att bli lite tjatigt.

Anonym:

Jag tror inte att den kommentaren var allt för seriös överhuvudtaget, annars så hade jag ifrågasatt det =)
Det var nog mest reklam för Svenskbladet men berörde ju ändå ämnet =)