söndag 8 november 2009

Sökandet efter kunskap om 9/11

Egon Frid skrev på ett upprop för en oberoende utredning av 9/11. Personligen ser jag inget märkligt i det alls. Oavsett om man tror på allt som USAs dåvarande regering hävdade om 9/11 eller om man inte tror på ett ord av det och sen alla grader mellan dessa ståndpunkter så är väl en oberoende utredning av stort värde. Det man möjligtvis kan beskylla en riksdagsman som skriver på något sådant för är den naiva tron på att dennes namn inte kommer att utnyttjas, både av folk med extremare teorier och av politiska motståndare. Jag skulle dock mycket hellre se att politiker vågade sticka ut och stå för de tvivel, funderingar och övertygelser som de faktiskt har istället för den strömlinjeformade politikerklass som vi nu sitter med.

Det har framförts tillräckligt mycket märkligheter för att varje person med ett öppet sinne bör fundera på vad den faktiskt tror på. Det är nyttigt att ifrågasätta allt, både officiella källor och de som utmanar dem.

Själv tror jag att USAs regering konspirerat massor kring 9/11 och utnyttjat det inträffade till max men jag tror inte att de själva låg bakom attacken. Det ska också tilläggas att de här händelserna inte är något av mina större intressen. Jag vet ju inte heller vad som kommer att komma fram om Egon Frids inblandning i detta framöver men av det som jag har läst hittills så tycker jag inte att det låter så märkligt.

3 kommentarer:

Robert W sa...

I morgon är den den 9/11. Fast det var ju den 11/9 det där terrordådet hände...

Dani Scythe sa...

Robert:

9/11 (och även 9-11) är ett vedertaget begrepp och utläses nine eleven. I USA skriver de ju datum på ett annat sätt än vad vi gör.

TTime sa...

Tro aldrig på någonting som skrivs om al-Qaida. Någon sådan internationell
terroristorganisation existerar inte - då hade den varit sprängd för länge sedan.
Tro aldrig på tidningsartiklar som innehåller orden "kopplingar" eller Usama bin Ladin.
Tro aldrig på tvärsäkra förutsägelser av "terroristexperter" - de vet lika lite som ni själva. Men de hittar på - Usama lär ju aldrig dementera.
Tvivel och sund skepsis är just nu enda fungerande självförsvar.


Så avslutar Jan Guillou en Aftonbladet-artikel som har ett par år på nacken.

Tro aldrig på någonting som skrivs om al-Qaida