onsdag 18 november 2009

En vision om antipiraternas framtida ensamma öde

Antipiraterna fortsätter kampen för att få hela världen emot sig.

Antipiraternas krig mot Internet går vidare, denna gång anfaller de ännu ett bredbandsföretag, Portlane, för att dessa levererar bandbredd openbittorrent-trackern som är den nya öppna trackern som bland annat används på The Pirate Bay nu för tiden.

openbittorrent är förresten rätt spännande, fildelning blir ännu mer decentraliserat, det blir ännu lättare att öppna fildelningssiter eftersom det kan göras på små anonyma web-hotell utan någon större bandbredd nu.

Tänk om antipiraterna plötsligt gör bort sig en gång för mycket. Att folk tillslut får nog. Att ingen politiker längre vill synas med dem och att de blir som de där stackars människorna som går omkring på stan och skriker högt för sig själva.

Lite det öde som drabbade Didi Örnstedt och Björn Sjöstedt om ni minns dem. De lyckades en gång i tiden få politiker och media att lyssna på dem kring det farliga med rollspel, till slut gick de dock för långt när de skrev boken "De övergivnas armé" och alla såg plötsligt att kejsaren var naken. När jag kollade inför den här inlägget så upptäckte jag att Didi bloggar, tydligen mest lite muttrande några gånger per år, fortfarande lite om onda rollspelare men nu också, mycket passande för det här inlägget, om onda fildelare och sen ibland lite om hennes tax.

Lawrence Lessig har varit i riksdagen och försökt att öppna deras sinnen för att förändra upphovsrätten. Hoppas att åtminstone några av dem har lyssnat även om han inte bjöd dem på någon fin middag för besväret.

Lars Gustavsson har fortsatt filosofera kring upphovsrätt och liknar tillståndet vid det innan franska revolutionen. Mycket kulturreferenser i intervjun, jag lärde mig åtminstone något nytt. Jag har tydligen en av hans böcker hemma, det är han som har skrivit Det sällsamma djuret från norr. Bra science fiction-bok som jag måste läsa igen när jag har packat upp den efter flytten. Man brukar kunna hitta den begagnad ibland.

Inga kommentarer: