tisdag 26 maj 2009

Relativisering och antisemitism - Om fällorna för båda sidor när man diskuterar Israel

Jag läste i senaste numret av Judisk Krönika 2/2009 (det går inte att länka direkt in i artiklar men man kan läsa den här) att det förs mycket diskussioner kring att Israel allt oftare liknas vid nazityskland.
Problemet med detta är att det samtidigt som det naturligtvis kan kännas som ett effektivt sätt att faktiskt sprida ljus över de brott som Israel begår samtidigt riskerar att relativisera de brott som nazisterna begick vilket är farligt.

Jag håller med. Ifall vi helt hade gjort oss av med antisemitismen i västvärlden, om inte nazister och andra antisemiter fortfarande fanns då vore det en sak men så länge som de strömmingarna fortfarande finns eller riskerar att komma upp till ytan då måste vi försöka låta bli att göra de jämförelserna. Israel-Palestina-konflikten är en annan situation. Vi är emot Israels politik, inte mot judar.

Men, om vi ska kunna bekämpa antisemitismen så behöver vi hjälp. På samma sätt som om vi som kritiserar Israels politik när det kommer till Palestina bör försöka undvika vissa jämförelser så bör de som stödjer Israel också försöka undvika att ropa antisemitism så fort någon kritiserar Israel. Visst, det finns antisemiter bland de som kritiserar Israel men de flesta av oss som gör det i Sverige gör det för att vi är emot förtryck och rasism oavsett vilka det riktas mot. Att använda antisemitism som ett begrepp för någon som kritiserar Israel gör att det begreppet vattnas ur. Vi behöver ha kvar det begreppet som något ytterst förhatligt, inte som något allmänt tillmäle mot någon som inte delar en viss åsikt kring Israel.


Själv så finner jag antisemitismen som något fullständigt obegripligt. När jag hör ordet jude så tänker jag dels på förintelsen och dels på alla de tänkare och underhållare som jag vet är judar varav jag åtminstone har en som pryder min vägg, förmodligen fler då jag har många affischer.

Jag ska skriva mer om konflikten längre fram men just nu nöjer jag mig med att skriva om debatten kring konflikten.

SvD

Inga kommentarer: