lördag 30 maj 2009

Magnum 2

Magnum Coltrane Price är igång och gnäller över fildelningen igen.

Allvarligt talat, jag förstår inte varför han utsätter sig för detta. All publicitet är faktiskt inte bra publicitet. Innan allt det här hade jag inte hört talas om honom alls, nu har jag hört talas om honom men kommer knappast kunna ta hans "politiska antikapitalistiska texter" på allvar.

Han skyller på fildelningen att han inte tjänar några pengar, detta utan att vara fildelad.
"Ingen artist har beivrat kopiering för privat bruk, att göra en kopia till en vän eller tio har man ryckt på axlarna åt. Att sprida material till 25 miljoner användare är något annat."
För det första, jo, artister har gnällt över kopiering för privat bruk men det är en annan diskussion. När det kommer till 25 miljoner användare, en siffra som jag inte vet var den kommer ifrån, så skulle jag säga att ifall Magnum nu gör bra musik och skulle lyckas nå ut med den till 25 miljoner så skulle nog hans ekonomiska situation se helt annorlunda ut men som sagt, just nu så når han ju inte ut till några personer på nätet. Åtminstone ifall han får hjälp av någon som förstår sig på hur man utnyttjar sådana situationer och sen kanske han skulle behöva lite hjälp med att fylla i sin deklaration också.
"Säljer jag 1 000 skivor för 100 kronor kan jag tjäna 100 000 kronor, sen ska jag skatta hälften, då är jag tillbaka på 50 000 kronor. Redan är jag plus minus noll." Visst, jag är inte speciellt bra på ekonomi men, rätta mig om jag har fel, det finns väl trots allt möjligheter att göra avdrag för produktionskostnader?

Nä, det är konstigt att det så ofta är helt fel kulturskapare som kommer fram som fildelningsmotståndare i de här diskussionerna. Oftast är det antingen de rika som vill ha mer eller så är det personer som Magnum som faktiskt skulle kunna tjäna pengar på att lyckas sprida sin musik gratis på nätet, förutsatt att någon vill höra honom då såklart.

2 kommentarer:

Björn Felten sa...

Han lyckades tydligen skolka sig igenom samtliga mattelektioner, dessutom. Eller om han missuppfattat sitt skivkontrakt (om han nu har något).

Säljer han 1000 skivor får han på sin höjd 10.000 kronor -- om han har ett riktigt guldkantat kontrakt -- troligare 5.000 kronor.

Efter avdrag för alla skivbolagets kostnader blir det nog inte tillräckligt mycket kvar ens för att betala skatten. Som för övrigt är betydligt högre än 50%. Han har tydligen inte heller hört talas om de sociala avgifterna.

Skulle han däremot sälja via nätet och P2P så skulle naturligtvis inkomsten hamna på en helt annan nivå, men det är tydligen inte aktuellt i hans fall.

Dani Scythe sa...

Han har inte gett ut så mycket skivor så han kommer nog inte ihåg =)

Nä, som jag har skrivit i ett tidigare inlägg om honom http://danielscythe.blogspot.com/2009/05/kan-inte-nagon-forbarma-sig.html så hoppas jag att någon ska visa honom hur han bör göra =)