tisdag 7 oktober 2008

Integritetskränkande som en spegel

Bonniers konsthall har ett konstverk som kallas för Closed Circuit, en snabb förklaring är att det ser ut som en vanlig toalett med den lilla skillnaden att det finns en kamera i toalettstolen vilken filmar det som pågår och visar upp det för toalettbesökaren.

Detta har tydligen chockat en del besökare som har känts sig illa till mods.

Jag tycker om det. Konst är inte bara stilleben av fruktskålar. Det här väcker tankar och känslor hos folk. Dessutom förstår jag inte vad folk gnäller över. Det är ju som sagt en sluten cirkel, inget material sparas, det är egentligen inte mer integritetskränkande än en spegel är.

Något som man skulle kunna ha roligt med inom konsten är annars så kallad nakenröntgen men det lär inte vara helt billigt att åstadkomma.

Jag får dessutom erkänna, kanske en smula elitistiskt av mig, men jag känner mig en smula föraktfull över alla korkade kommentarer som jag har läst på nätet skrivet av folk som verkligen inte förstår sånt här.

DN: "Vad farao är det som pågår?"

1 kommentar:

Morfar Lasse sa...

Jag gillar dit sätt att se på konsten. Konst ska ibland var lite konstig. Titta på geten på moderna museet, t.ex.

Besökare på konsthallar visar sig oftare fisförnäma.