torsdag 9 oktober 2008

Guillou vs Internet

Jan Guillou har skrivit en intressant bokrecension om boken Blackwater - Världens mäktigaste privatarmé. Jag ska återvända och skriva mer på det temat snart. Så många intressanta saker att kommentera denna torsdag och så lite tid.
Jag ska dock kommentera det minst viktiga i den recensionen, den biten som jag som van infosurfare inte behöver researcha.

"Om dessa minst sagt groteska förhållanden visste jag, som ändå är en flitig nyhetskonsument, ingenting av vikt innan jag läste journalisten Jeremy Schahills bok Blackwater – världens mäktigaste privatarmé."
"Man måste läsa kvalificerad amerikansk journalistik i bokform för att få veta något om det som sker i det som synes ske. Det där med nätet och bloggare kan ni glömma."

Tja, med tanke på Guillous väldokumenterade förrakt för information från Internet så kan man ju se det så här, det är svårt att få någon information från Internet om man vägrar att använda det. Det här är knappast första gången vi hör talas om skumma amerikanska säkerhetsföretag som Blackwater och Wackenhut och hur de står över lagen, det sistnämnda av dem kanske du inte har hört talas om innan Guillou... visst ja, glömde att du inte läser sånt här.

AB: Mord som affärsidé

Inga kommentarer: