lördag 27 september 2008

Storm i ett förorenat vattenglas

SSU är tydligen i blåsväder just nu pga detta pressmeddelande.
Det som har hänt är att 145 personer har blivit matförgiftade i Svenskt Näringslivs matsal i Näringslivets Hus. De har fått i sig en bakterie som heter shigella (som är ganska ovanlig i Sverige men som skulle kunna spridas pga att grönsaker sköljts i förorenat vatten därav min rubrik) och har blivit rätt magsjuka på kuppen.
SSU gick då ut med ett pressmeddelande som var tänkt att vara ironiskt där de hyllade "attacken" även om de inte på riktigt trodde att det var en attack.
SSU var dock inte de enda som utnyttjade händelsen utan någon la ut information på nätet om en grupp som tagit på sig ansvaret för händelsen, även detta var tydligen skrivet väldigt ironiskt fast med ett budskap.
Naturligtvis utnyttjas hela röran av högern och av massmedia för att vinna politiska poänger och/eller sälja lösnummer och motsvarande, en mindre moralpanik utbryter och Säpo utreder hela grejen.

Tja, vad kan man säga. Det var kanske inte så smart av SSU eftersom de spelar en roll i ett politiskt spel som jag aldrig skulle kunna spela, jag skulle inte platsa i ett etablerat politiskt parti eftersom jag tycker att det är kul med den typen av pressmeddelanden.
Jag tycker att högern och media är skenheliga i sina attacker mot SSU då de också utnyttjar situationen i sina syften, de spelade bara spelet lite bättre den här gången.
Jag tycker inte speciellt synd om Svenskt Näringsliv som organisation då de är en i grunden jävligt otäck organsiation som gör sitt bästa i att försöka styra det här landet i dåliga riktningar fast jag kan inte uttala mig om vilka av de drabbade personerna som kan ha förtjänat det, det var ju även restaurangpersonal som drabbades tex. Jag ska nog skriva mer om Svenskt Näringsliv i ett senare blogginlägg och då lovar jag att nämna det enda vettiga som jag har hört talas om att de gjort någonsin.
Jag tycker att folk är lite dåliga på att uppfatta ironi eller så låtsas de bara vara det. Jag undrar om Säpo även utreder Looptroop för att de tagit på sig Palme-mordet i en av sina texter och om de har Ken Ring under uppsikt så att han inte ska försöka storma slottet på grund av hans uttalanden.

I övrigt så läste jag i ett forum där någon hade funnit en rolig koppling mellan detta och ett citat ur Fight Club:
"Look, the people you are after are the people you depend on. We cook your meals, we haul your trash, we connect your calls, we drive your ambulances. We guard you while you sleep. Do not... fuck with us."

Aftonbladet: SSU lovar rosor till matförgiftare
DN: Säpo med i matförgiftningsmål
DN: SSU lovar rosor till matförgiftare
SvD: SSU lovar rosor till matförgiftare
SvD: Polis utreder utbrott av smitta

Inga kommentarer: