söndag 28 september 2008

Korkat tänkande sätter sina Spore i försäljningen

EA Games är så korkade. De har givit ut spelet Spore där fokus sätts på spelarnas kreativitet genom att de själva får styra utvecklingen på en planet från mikroorganism till rymdimperium. Vad de gör sen är att de förser spelet med ovanligt infernaliskt DRM som dels inte tillåter spelaren att installera om spelet mer än 3 gånger och dels kräver att spelaren hela tiden är uppkopplad mot Internet trots att det inte är ett onlinespel, allt för att kunna kontrollera sina spelare. Jag hade faktiskt tänk att köpa det spelet innan jag läste på om hur det funkade.

Så vad händer, stoppar detta piratkopieringen? Nope, självklart inte. Någon knäcker det här direkt vilket leder till att enbart de som betalat för spelet drabbas av kopieringsskydden medan den som inte har betalat för det kan installera det hur många gånger som helst och kan spela det offline tex på sin laptop när de är ute och åker.

Folk blir naturligtvis skitsura över begränsningarna i spelet som de har betalat för och sänker betygen på spelet på tex Amazon.com. Då inser EA Games att de inte tillräckligt mycket har propagerat för piratkopieringen och visat på det skadliga med DRM så de börjar att hota med att stänga av spelet för spelare som klagar på kopieringsskyddet, något som inte heller spelare av piratversioner riskerar att drabbas av.

Med andra ord så kommer inte enbart de som ändå inte skulle ha betalat för spelet att piratkopiera det utan det kommer även de som vill ha en bättre fungerande version att göra och alla de som vägrar att stödja den här typen av otyg och dessutom får ett spel som från början fått strålande recensioner sämre sådana där konsumenterna själva får ge betyg.
Snacka om att de bajsar där de äter.



DNs Susanne Möller höjer spelet till skyarna här och här och blir sen pissed off på EA Games attityd och DRM i allmänhet här.

Inga kommentarer: