söndag 19 juli 2009

Ken Ring versus myndigheterna

Ken Ring tycks inte vara det skarpaste verktyget i lådan. När man lever så på gränsen som han gör så kanske det inte är så smart att gå ut och skryta med vilka knep man tar till för att lura systemet. Det är en sak att rappa om det men kanske inte världens bästa idé att gå ut med det i tidningarna då det faktiskt tillintetgör alla de smarta knepen nästa gång.

För en tid sedan så gick Ken ut med att han blivit grovt misshandlad av polis. Det var skrämmande att läsa många av de blogginlägg som gjordes då (många av dem verkar vara borttagna nu). De verkade anse att han förtjänade det och att polisen inte gjort något fel. Ken är en strulig småbrottsling men han förtjänar inte att vara rättslös och den stora anledningen till misshandeln lär ju vara att han dissat polisen ganska hårt i flera låtar vilket det är hans demokratiska rättighet att göra. Det är däremot inte polisens demokratiska rättighet att misshandla personer de inte gillar. Att diskutera huruvida Ken Ring har förtjänat det där eller inte är att ha missförstått hela händelsen.

Jag hoppas att det ordnar upp sig för Ken. Han har saker att säga om en del av Sverige som de flesta av oss inte ser så mycket av och jag hoppas att han lyckas använda de erfarenheterna till bra saker. Jag vill se en politiskt medveten Ken Ring. Sen skulle jag även vilja att han skippade de mjäkiga refrängerna i sina låtar men det är ju inget som utmärker just honom utan en utveckling jag vill se hos de flesta av de hiphop-artister som lagt sig till med sådana.

Inga kommentarer: