torsdag 2 april 2009

Författare att undvika

Först ut med att använda sig av IPRED för att skaffa sig ett rejält lager badvill är lite förvånande ett gäng författare. Svenska Förläggareföreningen kände väl att det var orättvist att bara film- och musik-maffian skulle få göra bort sig ordentligt och sticker ut hakan ordentligt eller... vad de egentligen sticker ut är sina författares hakor. Vem bryr sig i allmänhet om vilket förlag som gett ut boken, det intressanta är vem som skrivit den.

Så, de författare som då i samråd med förlagen ligger bakom den är anmälan är Leif GW Persson, Jan Guillou, Håkan Nesser, Henning Mankell, Catharina Ingelman-Sundberg, Karin Wahlberg, Åsa Larsson, PO Enquist, Torbjörn Flygt, Ernst Brunner, Mia Törnblom, Andreas Roman, Katerina Janouch, Stieg Larssons dödsbo och Jens Lapidus.

Det ska tydligen vara fler, någon som har hela listan?

Som tur var är det inte många av dessa som jag är sugen på att läsa. Synd på PO Enquist, han verkar annars intressant, Stieg Larsson kan väl knappast lastas för vad hans giriga dödsbo tar sig för och jag har tillräckligt med vänner som har hans böcker (och tjatar på mig att läsa honom) för att detta dödsbo inte ska få en spänn av mig. Är Andreas Roman bra, tja, nu minskar mitt intresse att ta reda på det. Det var länge sedan jag skulle kunnat bortse från vilken gubbjävel Guillou har blivit för att kunna vara intresserad av hans skönlitteratur och nu ska jag undvika att ge hans krönikor besöksstatistik också. Intressant om den stackars svältande författaren här.

Liza Marklund verkar tydligen inte inblandad den här gången men hon kanske kände att hon gjort bort sig tillräckligt i den här frågan och en annan författare som uttalat sig dubbelmoraliskt om fildelning är Carina Rydberg. Den länken är riktigt kul läsning.

DN, SvD, AB

Inga kommentarer: